Comenius
    Home Comenius

    UWAGA!

    ZAPRASZAMY DO OBEJRZENIA STRONY STWORZONEJ Z MYŚLĄ O WSPÓŁPRACY W RAMACH PROJEKTU COMENIUS:

    comenius2012.pl


    Z wizytą w Szkocji

    W dniach 4- 8 czerwca bieżącego roku odbyła się ostatnia partnerska wizyta w ramach projektu Comenius. Grupa nauczycieli i uczniów z naszej szkoły miała przyjemność gościć w Szkocji. Po 24 godzinnej podróży zostaliśmy niezwykle życzliwie przyjęci przez naszych gospodarzy – przedstawicieli szkoły w Glasgow.

    Niestety szkocka pogoda , tak jak typowa w tym kraju  tkanina na kilt ( męska spódnica) , była w kratkę – z przewagą deszczu. Wszyscy partnerzy projektu zostali zakwaterowani w  jednym hotelu , w centrum Glasgow. Sprzyjało to lepszemu poznaniu się wszystkich uczestników wizyty. Szczególnie zadowoleni z tego faktu byli nasi uczniowie, którzy mogli każdą wolną chwilę spędzać ze swoimi hiszpańskimi kolegami.

    Wizyta obfitowała w wiele ciekawych atrakcji przygotowanych przez gospodarzy. Niezapomnianym przeżyciem  było dla nas zwiedzanie ogromnego zamku  w Edynburgu oraz możliwość wizyty w szkockim parlamencie,  gdzie mogliśmy m.in. na żywo przysłuchiwać się dyskusji szkockich parlamentarzystów.

    Także wizyta w  destylarni  prawdziwej, szkockiej whisky zrobiła na nas duże wrażenie.

    Tak jak podczas wszystkich wizyt partnerskich , tak i w tym przypadku , głównym punktem wizyty było spotkanie w szkole .

    Byliśmy wzruszeni serdecznym przyjęciem nas przez całą społeczność szkolną.

    Już przed wejściem do budynku szkoły powitał nas przebrany w tradycyjny szkocki strój muzyk grający na dudach.

    Przedstawiciele wszystkich szkół  partnerskich zaprezentowali swoje szkoły i taneczne tradycje swoich krajów, gospodarze przygotowali ciekawy program artystyczny.

    Mieliśmy możliwość zwiedzenia szkoły , a także zapoznania się bliżej ze szkocką tradycją i kulturą.

    Szczególnie wieczór i kolacja spędzona w szkole była ku temu wspaniała okazją.

    Braliśmy udział w szkockich i celtyckich tańcach narodowych, a nawet niektórzy z uczestników spotkania pokusili się o przymierzenie spódnic w szkocką kratę – kiltów.

    W spotkaniu uczestniczyli również rodzice uczniów goszczącej nas szkoły, współorganizatorzy spotkania. Byliśmy pod wrażeniem wielonarodowej i wielokulturowej grupy , która potrafi wspólnie bawić się, uczyć , a przede wszystkich zgodnie żyć obok siebie.

    Trudno było nam rozstawać się ze wszystkimi partnerami projektu, szczególnie smutny jest fakt, że była to już ostatnia wizyta , a przecież nawiązało się tak wiele przyjaźni…

     

    I. Napora


    Z wizytą w Czechach

    Pod koniec kwietnia  uczniowie naszej szkoły wraz z opiekunami uczestniczyli w kolejnej wizycie ramach międzynarodowego projektu edukacyjnego Comenius 2012-2014,  tym razem w Czechach. Po dość długiej podróży zostaliśmy serdecznie powitani przez czeskie rodziny     i nauczycieli w szkole     w Jablonnem nad Orlici. Jeszcze tego samego dnia odbyliśmy krótki spacer po okolicy tego niezwykle malowniczego miasteczka położonego u spływu dwóch rzek: Cichej Orlicy i Potoku Orlickovskiego, rozpostartego na zboczach przyległych wzgórz, otoczone ze wszystkich stron lasami i polami uprawnymi. Drugi dzień rozpoczęliśmy wizytą w szkole w Jablonnem. W tym czasie oglądaliśmy sale lekcyjne, rozmawialiśmy                     z nauczycielami, a nasi uczniowie brali udział w zajęciach. Następnie udaliśmy się do sali kinowej, gdzie gospodarze zaprezentowali program artystyczny, a wszyscy partnerzy projektu: Polacy, Hiszpanie, Szkoci oraz Cypryjczycy  za pomocą prezentacji multimedialnych opowiedzieli o swych szkołach, miejscowościach i krajach. Każda z grup zaśpiewała popularną w swoim kraju piosenkę. My wykonaliśmy „Stokrotkę”.  Wspólnie        z innymi grupami zaśpiewaliśmy również czeski utwór „Trawiczka Zelena”.  Miłym akcentem tego spotkania było wręczenie drobnych upominków uczestnikom projektu. Po obiedzie odbyliśmy oficjalne, ale bardzo miłe spotkanie z burmistrzem miasteczka, który powitał nas krótkim koncertem w wykonaniu lokalnej młodzieży, a następnie uhonorował koordynatorów specjalnymi odznaczeniami. Mieliśmy również możliwość zwiedzić katolicki kościół św. Bartłomieja z połowy XVIII w. i porozmawiać z miejscowym proboszczem. Wieczorem, w szkolnym ogrodzie , wszystkie grupy spotkały się przy integracyjnym grillu. Rodzice tamtejszej szkoły przygotowali wspaniałe lokalne smakołyki. Nie zabrakło śpiewów   i tańców. Zabawa trwała aż do zmroku. W piątek od samego rana nasi uczniowie brali udział w zajęciach sportowych  i garncarskich, a po obiedzie zwiedzaliśmy Lytomyśl. W sobotę        i w niedzielę odbyliśmy wycieczkę do Neratov, Kraliky, Hedeć oraz Letohradu. Ciekawymi  miejscami, które mogliśmy w tym czasie zobaczyć były m.in. Zamek Lytomyśl, Klasztor  pod Kralikami oraz twierdza - zabytek techniki wojskowej wybudowany w latach 1935-1938        i  Zamek w Lethoradzie.  W ostatnim dniu zostaliśmy zakwaterowani w schronisku na górze Suchy  Vrch, skąd roztaczały się przepiękne widoki na Kotlinę Kłodzką oraz masyw wzgórz Bukohorskich. Dla dzieci był to ostatni dzień, który w całości spędziły z czeskimi rodzinami. W niedzielę, gdy nadszedł czas pożegnań, niektórym trudno było ukryć łzy wzruszenia. Jesteśmy dumni, że nasi uczniowie tak świetnie sobie poradzili  i nawiązali międzynarodowe przyjaźnie. Czas upłynął nam bardzo szybko, ale z pewnością pozostanie na długo w naszej pamięci.

    Aleksandra  Piotrowska

     

     


     

     

    Z Comeniusem na Majorce

    Kilka dni temu  został zrealizowany  kolejny etap międzynarodowego projektu edukacyjnego Comenius 2012-2014 „History i European Traditions”, którego  koordynatorem jest Szkoła Podstawowa w Starych Skoszewach. 16 października około południa, po wielogodzinnym locie, uczennice i nauczyciele ze Skoszew zostali niezwykle gorąco powitani przez gospodarzy na ogromnym lotnisku w Palma de Mallorca, stolicy Majorki, największej wyspy archipelagu Balearów, należącego do Hiszpanii. Z lotniska udaliśmy się do Soller, gdzie hiszpańscy rodzice zaopiekowali się polskimi, czeskimi i cypryjskimi  dziećmi, i zabrali je do swych domów. 
    Drugi dzień wizyty- czwartek- spędziliśmy pracowicie w zaprzyjaźnionej szkole w Soller. Po obejrzeniu sal lekcyjnych i rozmowach z nauczycielami na temat systemu edukacji w Hiszpanii, problemów z jakimi mają do czynienia w swej pracy, zebraliśmy się w sali gimnastycznej, gdzie kolejne delegacje pokazały interesujące prezentacje multimedialne o swych szkołach, miejscowościach i krajach. Następnie zaprezentowaliśmy narodowe tańce.  Hiszpanie brawurowo zatańczyli piękne flamenco, Czesi polkę, Cypryjczycy żywiołowy  taniec Greka Zorby, a my, Polacy - poloneza.  Spotkanie podsumowali koordynatorzy projektu oraz Pani dyrektor szkoły.  Wieczorem tego samego dnia na szkolnym boisku, wszystkie grupy narodowe podziwiały wspaniały pokaz hiszpańskich tańców ludowych i wysłuchały  pieśni w wykonaniu Katalońskiego  zespołu pieśni i tańca z Soller. Po koncercie, pod okiem członków zespołu, uczyliśmy się  podstawowych kroków i figur. Później, w niezwykle miłej atmosferze odbyła się integracyjna kolacja uczniów, nauczycieli i rodziców  przygotowana przez Radę Rodziców szkoły w Soller. Kolejne dni bardzo szybko minęły na zwiedzaniu i podziwianiu miasteczka Soller, rybackiej wioski Port Soller, w której wszystkie ekipy  były zakwaterowane,  pięknej stolicy wyspy - Palma de Mallorca oraz malowniczej, górskiej wioski Fornalutx.   
    Wspaniałe krajobrazy podziwialiśmy podróżując po wyspie z Port Soller do Palmy zabytkowym tramwajem i pociągiem.   Niezapomnianych wrażeń dostarczył wszystkim rejs wzdłuż skalistych, wyrastających z morza klifów,  do  Sa Calobra, pięknej zatoki na północy Majorki.Spotkanie przebiegło w niezwykle miłej i serdecznej atmosferze stworzonej przez wszystkich uczestników, a szczególnie katalońskich gospodarzy. Na Majorce, w szkole w Soller, podczas spotkań i wycieczek czuliśmy się jak u siebie w domu. Podczas tej wizyty wiele dowiedzieliśmy się o kraju gospodarzy i krajach innych uczestników projektu, a wspólne rozmowy i przeżycia na gościnnej i słonecznej Majorce na pewno zaowocują dalszymi kontaktami między nauczycielami oraz, mam nadzieję, między uczniami, i nie zakończą się wraz z oficjalnym zamknięciem i podsumowaniem projektu.

    Edward Krawczyk

     


     

    Oczami naszych Partnerów

    Choć u nas zimno i mroźno, z dużym sentymentem wspominamy wyjazd na Majorkę, który przecież był tak niedawno i w zakładce Comenius czy też na stronie comenius2012.pl  można jeszcze sporo o tym poczytać... Ale wspomnienia pozostają :). Zatem zapraszamy również do wirtualnych spotkań z Naszymi przyjaciółmi,  które mają miejsce podczas wyjazdów i videokonferencji . Tak właśnie nasz wspólny wyjazd wspominają Nasi Przyjaciele:

    Majorka - pokaz



     

    Z WIZYTĄ NA WYSPIE AFRODYTY

    Po raz kolejny grupa uczniów ze Szkoły Podstawowej w Starych Skoszewach wraz z opiekunami gościła w ramach projektu Comenius na Cyprze. Podróż w ten urokliwy zakątek naszej planety przebiegła sprawnie. Po kilku godzinach przyjemnego i spokojnego lotu szczęśliwie wylądowaliśmy na lotnisku w Larnace. Cypryjskie rodziny przywitały nas miło i zabrały polskie dzieci do swoich domów zastępując im na czas wizyty ich prawdziwych rodziców. Program pięciodniowej wizyty na Cyprze był dosyć napięty. Pierwszego dnia odbyliśmy długi spacer po starej części Nikozji i zwiedziliśmy Muzeum Archeologiczne. Następnego dnia, po wczesnej pobudce, pojechaliśmy do cypryjskiej szkoły w Tamasos. Cypryjskie dzieci zaprezentowały program artystyczny, a potem czynnie uczestniczyliśmy w przygotowanych przez wszystkich partnerów projektu ciekawych warsztatach , mających na celu poznanie historii i europejskich tradycji. Uczyliśmy się hiszpańskiego tańca, lepiliśmy z gliny, poznaliśmy czeskie zwyczaje związane ze Świętami Bożego Narodzenia . Polscy nauczycieli przygotowali pokaz wykonania Palmy wielkanocnej z wykorzystaniem materiałów przyrodniczych i plastycznych. Dużą atrakcją była wycieczka na ekologiczną farmę kóz. Wiele miłych wrażeń dostarczył nam pobyt w Limassol- przepięknej, nadmorskiej miejscowości odwiedzanej przez duże rzesze turystów pragnących kąpać się w czystej, ciepłej choć mocno słonej wodzie Morza Śródziemnego. Niecodzienne były również dla nas widoki drzew porośniętych pomarańczami, cytrynami i oliwkami. Miłe chwile spędziliśmy na pikniku, który został zorganizowany wysoko w górach pośród zielonych drzew. Myślę, że słońce, lazur wody, egzotyczna roślinność, fascynujące krajobrazy, ciekawe miejsca i ludzie na długo zostaną w naszej pamięci.

    Agnieszka Marciniak

     


    Z WIZYTĄ NA CYPR!

     

    9 kwietnia 2013 roku czwórka dzieci wraz z nauczycielami z naszej szkoły w ramach projektu Comenius poleciała na Cypr. Przypominamy,że od września 2012 roku nasza szkoła realizuje dwuletni Wielostronny Partnerski Projekt Szkół w ramach "Life Learning Programme". Projekt w całości sfinansowany zostanie ze środków Unii Europejskiej. Realizacja projektu przewidziana jest na lata 2012-2014. Podejmujemy współpracę ze szkołami podstawowymi z Cypru, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Czech. Mamy nadzieję, że wszyscy wrócą zadowoleni z wyjazdu, a Państwa tymczasem zapraszamy do wirtualnego zapoznania się z Cyprem i naszą cypryjską  szkołą partnerską za pośrednictwem przygotowanego przez naszych przyjaciół z Cypru pokazu. Życzymy miłych wrażeń :).

    Cypr-pokaz slajdów

     

    Projekt „Historia i tradycje europejskie” realizowany w ramach programu Comenius  w Szkole Podstawowej  w Starych  Skoszewach

    Od września 2012 SP w Starych Skoszewach realizuje dwuletni Wielostronny Partnerski Projekt Szkół w ramach „Life Learning Programme”. Projekt w całości sfinansowany zostanie środków Unii Europejskiej.Realizacja projektu przewidziana jest na lata 2012-2014, podejmiemy współpracę ze szkołami podstawowymi z Cypru, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Czech oraz być może Chorwacji (Chorwacja jest na liście rezerwowej). Nasza szkoła pełni rolę głównego koordynatora projektu.

    Celem projektu jest poznanie kultury i tradycji innych krajów, dzielenie się wiedzą na temat naszego kraju, podniesienie motywacji do nauki języków obcych oraz rozwijanie umiejętności w zakresie stosowania technologii informatycznych.Adresatami projektu są: uczniowie, rodzice, mieszkańcy gmin, nauczyciele oraz pracownicy szkół.W ramach projektu przewidziana jest realizacja szeregu działań, między innymi wyjazdy dzieci z obecnych klas IIIa oraz IV-VI do wyżej wymienionych krajów (tzw. mobilności). Podczas wizyty u partnerów projektu dzieci mają za zadanie godnie reprezentować szkołę i nasz kraj.

    Przyjęliśmy zasadę, że uczniowie są goszczeni przez rodziny i właściwie większość czasu podczas wizyty spędzają z dziećmi i ich rodzicami.Pozwala to, na lepsze poznanie codziennego życia, obyczajów, zwyczajów i kultury kraju, w którym przebywają.W wyjazdach będą uczestniczyć także nauczyciele naszej szkoły.Poszerzą oni swoją wiedzę na temat europejskich systemów edukacyjnych, poznają zasady funkcjonowania szkół europejskich, będą mieli możliwość wymiany doświadczeń zawodowych.Każda z partnerskich instytucji przejęła część odpowiedzialności za realizację projektu. Zadania, praca i efekty końcowe zostały podzielone pomiędzy wszystkich partnerów zgodnie z ich potrzebami, ich doświadczeniem i kompetencjami.Poza mobilnościami uczniowie i nauczyciele wezmą także udział w wideokonferencjach, wymianie korespondencji (poprzez pocztę elektroniczną oraz pocztę tradycyjną), wykonaniu wspólnego kalendarza, książki z kucharskimi przepisami , książki o ważnych wydarzeniach historycznych oraz książki o legendach.Pierwsza wizyta partnerska zaplanowana jest w Polsce. Goście odwiedzą naszą szkołę już w listopadzie. Mamy nadzieję, że do swoich krajów powrócą z miłymi wspomnieniami, pełni pozytywnych wrażeń z wizyty.

    HARMONOGRAM

    Jadwiga Świątek

    „Comenius, czyli 5 dni Europy w Skoszewach"

     

    Mnóstwo przygotowań, trema, młodzi aktorzy przestępujący nerwowo z nogi na nogę, rodzice z dumą wypatrujący swoich pociech i ………….. i już po długo wyczekiwanej wizycie. Teraz nareszcie można się zrelaksować i odsapnąć po bardzo wyczerpującym tygodniu, bo właśnie zakończył się pierwszy i może najważniejszy dla nas etap projektu Comenius. Przez 5 dni gościliśmy w szkole oraz w domach dzieci gości z Europy. Odwiedziła nas grupa z Czech, Hiszpanii, Cypru i Szkocji. Staraliśmy się wszyscy wypaść jak najlepiej i chyba nam się to udało. Pierwsze dwa dni to gorące pogonie pomiędzy lotniskami, dworcami i Skoszewami, aby odebrać naszych gości i przetransportować ich do Skoszew.

    Wtorek

    Pierwsi goście już przyjechali, zakwaterowaliśmy ich w hotelu, chwila odpoczynku po wyczerpującej podróży. Dalej kolej na zapoznanie z najbliższym otoczeniem, kolacja i spać.

    Środa

    Rano przyjeżdżają do nas goście z Cypru. Radosne powitanie pod szkołą, nasi uczniowie odbierają swoich podopiecznych i szybki transport do domów, aby się rozpakować i odpocząć. Odpoczynek bardzo krótki i szybki bo czas na obranie pierwszego kierunku zwiedzania polskich „perełek”.

    Grupa cypryjska i szkocka jedzie do Nieborowa, gdzie zwiedzają Pałac Radziwiłłów oraz ogrody pałacowe. Wrażenie ogromne pomimo niesprzyjającej pogody.

    Teraz obiad i trzeba szybko wracać do Skoszew. Czekamy jeszcze na dwie pozostałe grupy. Do wieczora docierają do nas wszyscy. Niektórzy z licznymi przygodami w drodze, typu lekkie opóźnienie pociągu (tylko 2 godziny dla grupy czeskiej) lub maleńki strajk na lotniskach i loty z przesiadkami. Grunt, że wszyscy cali i szczęśliwi dotrarli do Skoszew. Teraz punkt kulminacyjny i wielkie napięcie, czy wszystkie dzieci wykażą się odwagą i zdecydują się na zakwaterowanie w „nowej rodzinie”. Lekkie podenerwowanie, krótkie pertraktacje i wszyscy się jakoś dogadują. Rodzice zabierają dzieci do domów, które we mgle znikają z oczu swoim europejskim opiekunom. Wszyscy rodzice, którzy mają małych gości dosłownie „stają na rzęsach”, aby sprostać temu wielkiemu wyzwaniu, które postawił przed nimi Comenius. Najważniejsze, aby dzieci były zadowolone i dobrze się czuły.

    I tu niespodzianka- wszyscy nasi rodzice wykazują się  perfekcją pedagogiczną i ogromnymi zdolnościami w łamaniu barier językowych. Dzieci radosne i spokojne wysyłają sms-y do opiekunów, że wszystko jest OK i „cool”.

     

    Czwartek

    Już od rana gościmy w szkole wszystkich uczestników projektu.  W każdej klasie dzieci przygotowują jakąś zabawę, którą można zaprezentować gościom. Wchodzimy po kolei do wszystkich klas, lekki stresik daje się wyczuć wśród dzieci i nauczycieli. Po chwili jednak okazuje się, że atmosfera robi się bardzo radosna i przyjazna, nikt się nikogo nie wstydzi, ktoś komuś nawet „wpadł w oko”.  Tańczymy, śpiewamy i rozmawiamy.

    Okazuje się też, że niektóre zabawy mamy bardzo podobne. Po wizytach w klasach idziemy na salę gimnastyczną i tak zwana część oficjalną. Przybyli nasi goście z Gminy Nowosolna, innych szkół, parafii, rodzice, dziadkowie. Krótkie przywitania, przemówienia obowiązkowo w języku polskim i angielskim. Za kotarą zdenerwowani aktorzy a przed nią jeszcze bardziej zestresowana pani Mariola, autorka całego pomysłu. Gasną światła, robi się ciemno i tylko widać światło reflektorów skierowanych na Michała i Julię, którzy są narratorami całego przedstawienia. W krótkim streszczeniu historii Polski przewijają się najważniejsze wydarzenia. Na ogromnym ekranie, cały czas widać fragmenty bitew i wydarzeń historycznych. Sceną zawładnęły dzieci, inscenizujące budowę pierwszych osad słowiańskich, ataki hord tatarskich, przybycie Króla Jagiełły na pola Grunwaldu.

    A później pojawiają się radosne lata dwudzieste, gdzie wyczuwa się niepowtarzalny, ulotny klimat i nastrój, wyzwolenie kobiet. Nagle radość ustaję i słychać dźwięki spadających bomb, wszyscy biegają i krzyczą w panice, to nalot i bombardowanie oznajmiające rozpoczęcie II Wojny Światowej. Dymy na ekranie, wyłaniające się ruiny domów i ….. cisza i skupienie na widowni, niektórzy, bez względu na narodowość nie potrafią powstrzymać łez wzruszenia. Te lata mimo upływy czasu cały czas tkwią gdzieś głęboko w wielu sercach. Wreszcie koniec czasów okupacji i nastaje czas wolności. Teraz na ekranie pojawia się postać znana wszystkim ludziom- Jan Paweł II, nawiązanie do jego pontyfikatu, dzieci śpiewają „Barkę”. Później sceny z burzenia muru berlińskiego i znów śpiewy, tym razem „Mury” Kaczmarskiego. Przekrój całej naszej historii aż do czasów spółczesnych, z dużym nasyceniem efektami świetlnymi i muzycznymi. Całość przedstawienia robi ogromne wrażenie na wszystkich gościach. Po przedstawieniu chwila ciszy i ogrom braw dla wykonawców. Najtrudniejszy punkt programu mamy już za sobą. Teraz podziękowania i pamiątki dla naszych przyjezdnych. Dzieci mają przygotowane niespodzianki i atrakcje przez rodziców. Nauczyciele zostają w szkole, gdzie podejmujemy ich obiadem. Zaraz po obiedzie kolejne atrakcje, wycieczka i zwiedzanie Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich.

    Mamy przecież czym się pochwalić. Pomimo dużej mgły przed oczami prezentują się wszystkim wzgórza parku, delikatny nurt Moszczenicy, lasy bukowe i cała szeroka panorama Skoszew.

    Teraz trzeba trochę popracować nad projektem a później, po całym dniu wrażeń goście wracają na odpoczynek.

    Piątek

    Dzisiaj zwiedzanie Warszawy. Wszyscy już pod szkołą czekają na autokar.

    Dzieci z Polski oraz innych państw są już zaprzyjaźnione. Wyjazd do stolicy, nasi uczniowie znają już to miasto, ale chętnie towarzyszą swoim nowym kolegom. W autokarze atmosfera gwaru i lekkiego zamieszania. Wszyscy chcą coś powiedzieć, każdy ma wiele pytań, emocje i radość widać na każdym kroku. Stolica wita nas widokiem Pałacu Kultury, który większość gości zna już ze zdjęć oraz nowoczesne centrum miasta. Warszawa daje naszym gościom możliwość poznania historii naszego kraju, oglądamy więc Zamek Królewski, będący wcześniej jedną z głównych rezydencji książąt mazowieckich. Zwiedzamy też Rynek Starego Miasta, który jest najstarszym, bo XII-XIV wiecznym placem Warszawy.

    Warto tu przyjść, bo przecież nie bez powodu Stare Miasto jest wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego UNESCO. Jednym z elementów rynku jest pomnik Syrenki, a wokół niego zachowane dwie dawne studnie. Zdjęcia pamiątkowe spod tego pomnika na pewno będą przywoływać wszystkim miłe wspomnienia.

    Kolejny punkt programu zwiedzania to Centrum Nauki Kopernika, gdzie można było poznawać prawa przyrody poprzez samodzielne przeprowadzanie doświadczeń na interaktywnych wystawach lub nawet wywołać symulację trzęsienia ziemi.

    Po całym dniu intensywnego zwiedzania i dużych emocji wszyscy wracamy zmęczeni, ale też bardzo zadowoleni z dzisiejszego dnia. Mamy nadzieję, że każdy będzie miał co wspominać.

     

    Sobota

    Dzisiaj żegnamy grupę szkocką, która już rano z Lublinka odlatuje do domu. 
    Pozostałym gościom chcemy pokazać nasze miasto – Łódź.

    Zwiedzamy pałac Scheiblerów oraz  Muzeum Kinematografii oraz pokazujemy naszym gościom  także Pomnik Pamięci Zagłady Żydów Łódzkiego Getta – Stację  Radegast, z której wywieziono do obozów zagłady ok. 200 tys. Żydów.

    Przez krótką chwilę jesteśmy również na pełnej uroku ulicy Piotrkowskiej, a w Bazylice archikatedralnej  św. Stanisława Kostki mamy możliwość posłuchania i obserwowania grupy muzyków przygotowujących się do występu.

    Oglądanie ciekawych i ważnych zakątków naszego miasta kończymy w Manufakturze, gdzie  nasi goście zaopatrzyli się w pamiątki z naszego regionu.

    Po południu rodzice odbierają wszystkie dzieci spod Manufaktury i organizują im atrakcyjne popołudnie. Wieczorem nauczyciele wracają do hotelu na bardzo krótki odpoczynek, bo wieczorem są zaproszeni przez Radę Rodziców na uroczystą kolację.

    Kolacja przebiega bardzo dystyngowanie i uroczyście. Później wszyscy razem się bawimy, rozmawiamy, dyskutujemy i wymieniamy wrażeniami. Rodzice bardzo zaangażowani w tym dniu zabawiają wszystkich gości, wypytują o dzieci i ich odczucia po pobycie w domach. Cała  grupa przyjezdna bardzo pozytywnie ocenia nasze starania i atrakcje, które dla nich przygotowaliśmy. Sobotnia  kolacja dobiega końca i czas rozjechać się do domów, ale jak trudno jest w tak miłej atmosferze się pożegnać. Ale trudno, trzeba, przecież jutro też trzeba wstać i zająć się naszymi europejskimi przyjaciółmi. A więc: good night.

     

    Niedziela

     

    Dzisiaj dzień pożegnań i rozstań. Już rano odjeżdża grupa czeska, z którą nie możemy się rozstać. Wszyscy sobie przyrzekają, że będą siebie odwiedzać. Dzieci już deklarują się, kto do kogo chce jechać przy najbliższych wymianach. Wszystkie już znają po kilka słów w języku swoich nowych przyjaciół. Najpóźniej odlatuje grupa cypryjska, więc z nimi można jeszcze trochę pobyć, porozmawiać i „wyskoczyć” jeszcze do Łodzi. Niestety wszystko co dobre szybko się kończy. Najważniejsze jednak, że wszyscy byli zadowoleni i każdy uczestnik projektu mógł zarówno „dać coś od siebie, jak i coś otrzymać”.

     

    Edyta Szeląg

    Comenius w szkole

     

    Comenius poza szkołą

     

    COMENIUS W EKSPERYMENTARUIM

    Sobota 17 października była dla naszych zagranicznych gości pełna wrażeń. Ostatnią atrakcję stanowiła wizyta w Eksperymentarium w Łodzi . Uczniowie z naszej szkoły wraz ze swoimi kolegami i koleżankami z Cypru, Czech i Hiszpanii mogli przenieść się w przeszłość , a dokładnie w czasy II wojny światowej i znaleźć się w okopach, szpitalu polowym, na stanowisku strzelniczym czy w pokoju z tamtych czasów. Oglądali wyposażenie  polskich i niemieckich żołnierzy, ich mundury i broń. Trzymali w rękach  granatnik przeciwpancerny oraz karabin snajperski , dowiedzieli się z czego strzelał Janek Kos z filmu „Czterej pancerni i pies” , dotykali ciężkiego karabinu maszynowego (CKM- u), zamienili się w wartowników czy strzelców wyborowych, zasiadali w motocyklu wojsk zmechanizowanych. Oglądali też scenę z kwatery Hitlera w tzw. Wilczym Szańcu oraz postacie biorące udział w  nieudanym zamachu na niego. Wszystkich uczestników „wyprawy wojennej” interesowały eksponaty dzięki którym mogli poznać lub pogłębić swoją wiedzę historyczną.

    Drugi etap zwiedzania stanowiła ekspozycja Eksperymentarium, gdzie nasi uczniowie i ich goście poznawali prawa fizyki oraz  biologii. Fascynowały ich zjawiska optyczne i magnety-czne a także zasady dynamiki. Swoje tajemnice pokazała im także ….woda. Wykonali mnóstwo doświadczeń i eksperymentów, dobrze się przy tym bawili oraz wzajemnie poznawali.

    Anna Łuszczyńska,

    Monika Ruszkiewicz

     


     

    Wakacje 2015
    Sześciolatki
    Gazeta Przerwa

    'Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej jak je wyłączyć.' To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

    I accept cookies from this site.

    EU Cookie Directive Module Information